سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در جمع دانشجویان خوابگاه شهید معینیان بیان کرد:

استقبال دانشگاه از آموزش حضوری/ به دانشجویان دوره دکترا به عنوان همکار نگاه می‌کنیم/ افزایش سلامت اجتماعی با یادگیری مهارت‌های ارتباطی

۱۳ آذر ۱۴۰۰ | ۰۲:۳۱ کد : ۱۶۳۳۵ امور دانشجویی اخبار معاونت فرهنگی دانشجویی
تعداد بازدید:۱۳۰۳
دکتر عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی ضمن بازدید از خوابگاه دخترانه شهید معینیان با بیان اینکه سیاست ما در زمینه آموزش در دانشگاه بر پایه حضور دانشجویان است که البته باید گام به گام انجام شود، تاکید کرد: سلامت اجتماعی را با یادگیری مهارت‌های ارتباطی افزایش دهیم.
استقبال دانشگاه از آموزش حضوری/ به دانشجویان دوره دکترا به عنوان همکار نگاه می‌کنیم/ افزایش سلامت اجتماعی با یادگیری مهارت‌های ارتباطی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر عبدالله معتمدی که در جمع دانشجویان ساکن در نمازخانه خوابگاه دخترانه شهید معینیان سخن می‌گفت (گزارش تصویری)، افزود: به‌نظرم آموزش غیرحضوری برای دانشجویان به‌خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی ضرر بزرگی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما در دانشگاه علامه طباطبائی این است که دانشگاه را به سمت آموزش حضوری ببریم، بیان کرد: شاید یکی از دلایلی که موجب شد این ترم برای دانشجویان دکترا و برخی از دانشجویان کارشناس‌ارشد از نیمه و به‌صورت حضوری باشد، این بود که در دوره انتقال دولت قرار داشت.

معتمدی تصریح کرد: وزیر علوم در آغاز ترم جاری مسئولیت را بر عهده گرفت و خودم بنده وقتی مسئولیت دانشگاه را پذیرفتم، تقریباً یک ماه از آغاز ترم جدید تحصیلی، گذشته بود.

وی با اشاره به اینکه در دوره جدید سیاست دولت تغییر کرده و در مدت کوتاهی واکسیناسیون سراسری در کشور صورت گرفت، گفت: با توجه با اینکه نزدیک به 70 درصد مردم در برابر کرونا واکسینه شده‌اند و به‌نوعی وضعیت کرونا در کشور رو به کاهش است، دانشگاه‌ها هم به سمت آموزش حضوری حرکت کرده‌اند.

سیاست ما در زمینه آموزش در دانشگاه بر پایه حضور دانشجویان است

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه سیاست ما در زمینه آموزش در دانشگاه بر پایه حضور دانشجویان است که البته باید گام به گام انجام شود، ادامه داد: بر همین اساس ابتدا، دورکاری کارمندان در دانشگاه لغو شد و اکنون به‌صورت حضوری فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. ضمن‌آنکه بعد از آن استادان در دانشگاه حضور پیدا کردند و هم‌اکنون جلسات گروه‌های آموزشی و جلسات شوراهای ما نیز به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ تنها استثنا در این زمینه برای دانشجویانی است که دارای شرایط خاص، مثلاً بیماری زمینه‌ای باشند که در آن صورت کلاس درس البته با هماهنگی آموزش و مدیرگروه به‌صورت ترکیبی برگزار می‌شود و آن دانشجوی دارای شرایط خاص می‌تواند به صورت آنلاین در کلاس حضور داشته باشد. همچنین استادی هم که دارای شرایط خاص باشد می‌تواند با هماهنگی معاونت آموزشی کلاس درس خود را به‌صورت غیرحضوری برگزار کند.

محاسن کلاس‌ها به‌صورت حضوری بیشتر از برگزاری آن به‌صورت غیرحضوری است

معتمدی با بیان اینکه محاسن کلاس‌ها به‌صورت حضوری بیشتر از برگزاری آن به‌صورت غیرحضوری است، گفت: به هر حال «استاد را دیدن و با او حرف زدن بسیار متفاوت از این است که به‌صورت غیرحضوری با او کلاس داشته باشند» به‌ویژه برای دانشجویان دوره دکترا که نیاز بیشتری به حضور در دانشگاه دارند.

وی ضمن اظهار امیدواری مبنی بر استقبال دانشجویان به‌خصوص تحصیلات تکمیلی از آموزش غیرحضوری، اظهار کرد: از 6 آذرماه سال جاری آموزش حضوری برای دانشجویان دارای شرایط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و سیاست‌های وزارت علوم، آغاز شده است و در تلاش هستیم طی ترم بعدی آموزش را برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد، حضوری کنیم.

دنبال این هستیم در درازمدت آموزش را برای تمام مقاطع دانشگاه حضوری کنیم

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه ما دنبال این هستیم که در درازمدت آموزش را برای تمام مقاطع دانشگاه حضوری کنیم، گفت:‌ سعی می‌کنیم به دانشجویان پردیس تحصیلات تکمیلی کمک کنیم تا مشکلاتی که در زمینه آموزش حضوری برای آن‌ها در زمینه اختصاص خوابگاه پیش آمده است، برطرف شود.

وی در پاسخ به سوال دانشجوی دوره دکترا مبنی بر اختصاص اتاق برای تدریس به‌صورت آنلاین و فعالیت‌های پژوهشی، گفت: خوابگاه معمولاً فضای مناسبی برای تدریس نیست و بهتر است از ظرفیت دانشگاه به‌خصوص کلاس‌های دانشکده‌ها و کتابخانه استفاده کنید، اما با این وجود سعی می‌کنیم برخی از مشکلات شما را با هماهنگی مدیر خوابگاه و بر اساس ظرفیت همین مکان، برطرف کنیم.

وظیفه ما این است که پیگیر مشکلات شما باشیم

معتمدی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد برخی از امکانات ما در دانشگاه جوابگوی دانشجویان نباشد، افزود: اما وظیفه ما این است که پیگیر مشکلات شما باشیم و خود دانشجویان می‌توانند، بهترین راه‌حل‌ها را برای برطرف کردن مشکلات دانشجویان، مطرح کنند.

وی خطاب به یکی از دانشجویان دوره دکترا که انتقادات خود را همراه با احساسات و ادبیات خاصی مطرح می‌کرد، گفت: شما دانشجوی دوره دکترا هستید و قرار است در آینده همکار من بشوید، پس ادبیات شما باید به گونه‌ای باشد که به‌دور از احساسات و به‌صورت منطقی راه‌حل پیشنهاد بدهید.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی دانشجویان دختر حاضر در خوابگاه شهید معینیان را مثل دختران خود توصیف کرد و افزود: برخی از مشکلات شما عزیزان مثل اینترنت، اختصاص وسایل، جابه‌جایی خوابگاه و سرویس ایاب و ذهاب قابل حل است و برای بعضی از آن‌ها نیز باید پیشنهادی مطرح کنید که ظرفیت آن در دانشگاه وجود داشته باشد. مثلاً وقتی ما نمی‌توانیم برای خوابگاه شهید معینیان که مختص دانشجویان پردیس مرکزی نیست، سرویس ایاب و ذهاب به دهکده المپیک اختصاص دهیم. بهترین راهکار جابه‌جایی و انتقال این دانشجویان به خوابگاه شهید سلامت در سعادت‌آباد است که امکانات و ظرفیت‌های بیشتری دارد.

رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی در شرایط کرونایی

وی در ادامه به انتظارات خود از دانشجویان اشاره کرد و افزود: اولین توقع من از دختران دانشجوی خودم این است که سلامتی خودتان را با رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی در شرایط کرونایی به‌خصوص ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی، حفظ کنید.

معتمدی یادآور شد: بر اساس تحقیقی که در یکی از پژوهشکده‌های دانشگاه علامه طباطبائی انجام شده است حتی اگر 80 درصد مردم در مقابل کرونا واکسینه شوند ولی پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با این بیماری مثل ماسک زدن و فاصله اجتماعی را رعایت نکنند به احتمال زیاد، بعد از مدت کوتاهی پیک کرونا را خواهیم داشت.  

برای داشتن سلامت جسمی نیاز به تحرک و ورزش داریم

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای داشتن سلامت جسمی نیاز به تحرک و ورزش داریم، گفت: یک‌سری وسایل ورزشی در خوابگاه وجود دارد که انتظار می‌رود دانشجویان از آن‌ها استفاده کنند و از آقای واحدی، معاون دانشجویی هم می‌خواهم که مدیر تربیت‌بدنی دانشگاه و یا نماینده او در خوابگاه حضور پیدا کرده و مشکلات مرتبط با سالن ورزشی را در اسرع وقت برطرف کنند.

معتمدی با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که برای افراد ایجاد می‌شود، ناشی از کم‌تحرکی و عدم ورزش کردن است، افزود: دانشجویان باید ورزش را جدی بگیرند و گاهی اوقات مشکلاتی مثل کم‌خوراکی به دلیل عدم تحرک و ورزش کردن است.

برای اینکه سلامت روانی حفظ شود باید در ابتدا بهداشت روانی رعایت شود

وی در ادامه به سلامت روانی اشاره کرد و گفت: سلامتی روانی یعنی احساس آرامش داشتن است و وقتی فکر شما راحت باشد حس خوبی در درون‌تان احساس می‌کنید. داشتن سلامت روانی نیاز به کار دارد و اگر احیاناً در فضای ارتباطی و کاری خودتان، فردی را می‌بینید که اضطراب و احساس آرامش ندارد و دچار وسواس هستند،  و شما نتوانستید به آن‌ها کمکی کنید، بلافاصله آن‌ها را به مراکز مشاوره دانشگاه معرفی کنید، حتی اگر دارای سطح مختصری از علائم و اختلالات روانی باشند.

معتمدی با بیان اینکه برای اینکه سلامت روانی حفظ شود باید در ابتدا بهداشت روانی رعایت شود، بیان کرد: استرس از مهم‌ترین مواردی است که سلامت روانی ما را تهدید و حتی سلامت جسمی را هم تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد. ضمن‌آنکه بالاخره زندگی خالی از استرس نیست و باید سعی کنیم برای مقابله، تحمل و ظرفیت خود را بالا ببریم.

سلامت اجتماعی را با یادگیری مهارت‌های ارتباطی افزایش دهیم

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمومی ما این است که نسبت به مسائل و مشکلات، تحمل کمتری داریم، اظهار کرد: راهکارهای زیادی برای بالا بردن تحمل وجود دارد که یکی از آن‌ها افزایش تاب‌آوری است. خداوند در قرآن می‌فرمایند که انسان کم‌صبر و عجول است و می‌توان صبور بودن را با استعانت از خداوند متعال بدست آورد. همچنین خداوند در آیه 153 سوره بقره می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ. یعنی: اى کسانى که ایمان آورده‏اید، از صبر و نماز کمک بگیرید که خداوند با صابران است. البته برخی صبر و صلات را علاوه بر صبر و نماز به روزه گرفتن نیز تعبیر می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه ورزش کردن به‌خصوص کوهنوردی را یکی دیگر از راه‌های افزایش تحمل دانست و گفت: نکته دیگر سلامت اجتماعی است که در ارتباط متقابل با دیگران به دست می‌آید که نباید به کسی ظلم کرد و نه مود ظلم قرار گرفت که می‌توان با افزایش مهارت‌های ارتباطی به این مهم دست یافت. مهارت در گوش دادن، صحبت کردن، بیان احساسات، ارتباط با دیگران، مهارت‌های نوشتاری و مواردی از این دست بسیار مهم است که حتی می‌توان برای یادگیری آن‌ها در دانشگاه دوره و کلاس برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی از حدود یک دهه قبل سلامت معنوی را مطرح کرده است، بیان کرد: سلامت معنوی یعنی اینکه در زندگی احساس معنا کنیم و به آینده امیدوار باشیم. به بیان ساده‌تر چرایی و چگونگی زندگی را بفهمیم چون این فهمیدن موجب می‌شود که تحمل انسان بالا برود.

ما به دانشجویان دوره دکترا به عنوان همکار نگاه می‌کنیم

معتمدی در ادامه به دانشجویان توصیه کرد که در زمینه سلامت خود بسیار حساس باشند و گفت: شما دانشجویان عزیز به نوعی مهمان و همه بزرگوار هستید به‌خصوص دانشجویان دوره دکترا که ما به عنوان همکار خود به آن‌ها نگاه می‌کنیم و اگر کمبود‌هایی نیز در خوابگاه و دانشگاه داریم با کمک و همیاری خود شما، آن‌ها را برطرف می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که دانشجویان نخبه را برای دانشگاه علامه حفظ کنیم، در پاسخ به سوال دانشجویی که گفته بود بنیاد نخبگان برای هر نفر از دانشجویان نخبه 6 میلیون تومان به حساب دانشگاه واریز کرده است ولی دانشگاه آن را در اختیار دانشجویان قرار نداده است، خاطرنشان کرد: حتماً این موضوع را پیگیری می‌کنم.

واحدی: باید امکانات دانشگاه را به صورت منطقی بین تمام دانشجویان تقسیم کنیم

دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این بازدید با اشاره به اینکه امکانات دانشگاه برای تحصیل در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد، گفت: اگر چه وقتی دانشجویان دره دکترا افتخار تدریس در دانشگاه‌های دیگر را دارند، انتخابی است که خود آن‌ها کرده‌اند، ولی باز ما سعی می‌کنیم با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه، مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم.

وی بیان کرد: مجتمع خوابگاهی شهید سلامت واقع در سعادت‌آباد، امکانات خوبی برای اسکان دانشجویان دارد و پیشنهاد می‌شود با توجه به سرویس ایاب و ذهاب، دانشجویان به این خوابگاه منتقل شوند.

واحدی با اشاره به اینکه ما مشکلات اقتصادی دانشجویان را درک می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای کمک به آن‌ها انجام می‌دهیم، افزود: ولی باید امکانات دانشگاه را به صورت منطقی بین تمام دانشجویان تقسیم کنیم و اکنون که دانشگاه‌ها به سمت آموزش حضوری حرکت کرده‌اند، منطق و وظیفه حکم می‌کند که ما به فکر مکان تحصیل شما باشیم.

وی با بیان اینکه تصمیم‌های ما در معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی طبق دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا و سیاست‌ها ابلاغی وزارت علوم است، گفت: با توجه به وضعیت و شرایط کرونایی فعلاً فقط دانشجویان دوره دکترا و دانشجویان کارشناسی‌ارشد که زمان دفاع آن‌ها تعیین شده باشند، می‌توانند در خوابگاه‌ها حضور داشته باشند. همچنین برخی از دانشجویان که وضعیت پایان‌نامه‌های آن‌ها به‌خصوص در زمینه کیفی که به تایید استاد راهنما، مدیرگروه و رئیس دانشکده رسیده باشد، با نامه رسمی از دانشکده می‌توانند در خوابگاه ساکن شوند.

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه اسکان در خوابگاه دائمی نیست، گفت: برخی از دانشجویان کارشناسی که دارای دروس کاروزی و یا عملی هستند، مثل دانشجویان کارشناسی رشته مددکاری دانشکده علوم اجتماعی نیز از خوابگاه استفاده می‌کنند.

واحدی به دانشجویان توصیه کرد با برنامه‌ریزی و تلاش بر اساس سنوات مجاز، تحصیلات خود را به پایان برسانند تا به مشکلات آموزشی و خوابگاهی مواجه نشوند. ضمن‌آنکه دانشجویان می‌توانند در خانه از سامانه‌های الکترونیک دانشگاه به‌خصوص کتابخانه استفاده کنند.

گفتنی است، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی به همراه معاون دانشجویی این دانشگاه و مسئولان روز و شب خوابگاه دخترانه شهید معینیان از بخش‌های مختلف این خوابگاه بازدید و در نمازخانه نشست پرسش و پاسخ برگزار کردند و به سوالات دانشجویان جواب دادند.

کلید واژه ها: امور دانشجویی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی خوابگاه خوابگاه شهید معینیان


نظر شما :