مسئول کلینیک مشاوره عموم دانشگاه علامه طباطبائی توضیح داد؛

افتتاح مجدد کلینیک مشاوره عموم دانشگاه علامه طباطبائی در اسفندماه/ چه کسانی می‌توانند در کلینیک، مشاوره بدهند؟

۰۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۸ کد : ۱۷۲۸۱ اخبار معاونت مشاوره و سبک زندگی
تعداد بازدید:۱۲۴۷
کلینیک مشاوره عموم دانشگاه علامه طباطبائی ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰، با عبور از موج‌های کرونا بار دیگر افتتاح می‌شود. اما این مرکز چگونه شکل گرفته است، چه اهدافی دارد و قرار است به چه فعالیت‌هایی بپردازد؟ با این گزارش همراه باشید.
افتتاح مجدد کلینیک مشاوره عموم دانشگاه علامه طباطبائی در اسفندماه/ چه کسانی می‌توانند در کلینیک، مشاوره بدهند؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، کلینیک مشاوره عموم دانشگاه علامه طباطبائی از تاریخ 30  بهمن 1395 با پیگیری‌ها و همدلی‌های مسئولان وقت افتتاح شد و بعد از آن به مرور فعالیت‌های آن شکل گرفت. از سوی دیگر، برنامه‌هایی از جمله حضور در ایستگاه سلامت روان منطقه شهرداری منطقه 22 تهران، در طول سال انجام می‌گرفت.

چه خدماتی درکلینیک مشاوره عموم ارائه می‌شود؟

تمرکز کلینیک در ابتدا بیشتر، حضور استادان گروه‌های روان‌شناسی و مشاوره در کلینیک و آموزش حضوری به دانشجویان و کارآموزان این رشته‌ها در محیط واقعی مشاوره بود.

بخشی از فعالیت‌های اینجا نیز مربوط به خدمات کلینیک عمومی برای شهروندان ساکن منطقه 22 بود. به طوری که ما در حوزه‌ها مختلف، یک تیم درمانگر شامل مشاور، روان‌شناس و روان‌پزشک با حضور منظم در کلینیک به عموم مردم خدمات لازم را ارائه می‌کرد.

بدین ترتیب، هدف شکل‌گیری این مرکز، ارائه خدمات به دانشجویان و استادان گروه‌های مرتبط با رشته و ارائه خدمات به عموم مردم و ساکنان این ناحیه بوده است.

در این مرکز، خدماتی نظیر مشاوره شغلی، مشاوره فردی، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره خیانت و طلاق، تعارضات زناشویی، مشاوره کودک و نوجوان، درمان افسردگی، اضطراب و وسواس، برگزاری مشاوره گروهی، برگزاری آزمون‌های روانی و غنی‌سازی رابطه زوجین ارائه می‌شود.

مروری بر فعالیت‌های کلینیک در دوره قبل از کرونا

در طی مدتی که از فعالیت این مرکز گذشت بالغ بر چهل کارگاه آموزشی و مشاوره‌ای در اینجا برگزار شد که در حوزه‌های مختلف برای عموم مردم و متخصصان این حوزه تشکیل می‌شد. البته در ابتدا، تمرکز کارگاه‌ها بر آموزش و مهارت‌افزایی متخصصان رشته‌های مشاوره و روان‌شناسی بود.

به منظور استقلال مرکز و حرکت به سمت درآمدزایی، کلینیک مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی به سمت امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با مراکزی در تهران و شهرستان‌ها حرکت کردیم.

در ادامه، با شیوع ویروس کرونا، از آنجا که رفت‌وآمد دانشجویان کاهش یافت، به مرور مرکز به سمت دورکاری و کاهش خدمات حضوری رفت و سرانجام فعالیت‌های مرکز متوقف شد.

حالا بعد از گذشت دو سال، کلینیک در آستانه افتتاح مجدد در اسفندماه قرار گرفته است و در حال حاضر، کارهای عمرانی برای تعمیر و بازسازی کلینیک صورت گرفته است و با رنگ‌بندی اتاق‌ها و تجهیزات سالن‌ها، کلینیک برای آغاز مجدد فعالیت‌ها آماده می‌شود.

 نکته مثبتی که در دوره جدید شکل گرفته است، حضور یک تیم منسجم برای تولید محتوای موثر در شبکه‌های اجتماعی و در زمینه‌های روان‌شناسی و مشاوره است که به ما در پیشبرد بهتر اهداف کلینیک کمک می‌کند. با افتتاح مجدد این مرکز، برنامه‌ها آن به روال سابق برگشته و کلاس‌ها، کارگاه‌های آموزشی، کارورزی و ارائه خدمات مشاوره و سلامت روان به عموم شهروندان از سرگرفته شود.

بازخورد شهروندان از کلینیک مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی

در گذشته استقبال خوبی از کلینیک مرکز مشاوره دانشگاه می‌شد و به نظر می‌رسد با همکاری شهرداری منطقه 22 دوباره این روند را در پیش بگیریم.

یکی از دلایل استقبال مردم محله از کلینیک به این باز می‌گردد که به دلیل اینکه این مرکز زیر نظر و زیر عنوان دانشگاه علامه طباطبائی است و از متخصصان و دانش‌آموختگان این دانشگاه بهره می‌برد، مورد اعتماد شهروندان قرار می‌گیرد.

چه کسانی می‌توانند در کلینیک، مشاوره بدهند؟

یکی از موضوعاتی که درباره آن سوالاتی از سوی دانشجویان مطرح می‌شود، نحوه فعالیت دانشجویان رشته‌های مشاوره و روان‌شناسی در این کلینیک است. بنا  به گفته مسئولان این مرکز، اینجا کسی نمی‌تواند به طور مستقل به مراجع بیرونی مشاوره بدهد. چرا که دانشجویان مقطع ارشد و دکترا این رشته‌ها باید حتما زیر نظر استاد سوپروایزر خود فعالیت کنند.

همچنین دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط اگر دارای پروانه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره می‌توانند در فرایند مصاحبه کاری مرکز شرکت کرده و در صورت تایید مشغول به کار شوند.

افتتاح مجدد کلینیک مشاوره عموم در اسفندماه

مراسم افتتاحیه مجدد کلینیک مشاوره و بهداشت روان، 15 اسفندماه 1400 با حضور هئیت رئیسه دانشگاه، رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان و جمعی از استادان دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه برگزار می‌شود.

این مراسم همزمان با روز درختکاری و در قالب یک نشست اختصاصی با سخنرانی مسئولان دانشگاه صورت می‌گیرد.

در ادامه می‌توانید تصاویری از آماده‌سازی کلینیک مشاوره عموم دانشگاه علامه طباطبائی را مشاهده کنید.

 

گزارش: صبا یزدان‌پناه

کلید واژه ها: مرکز مشاوره کلینیک مشاوره عموم


( ۶ )

نظر شما :