معاون بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم:

دانشجویان بین‌الملل نقش دریچه‌هایی علمی و فرهنگی را میان کشورهای دوست و برادر دارند

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۸۰۶۳ اخبار معاونت فرهنگی دانشجویی همکاری های بین الملل
تعداد بازدید:۵۶۲
معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره به رسالت دانشجویان بین‌الملل در پیچ تاریخی و تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، بیان کرد: دانشجویان بین‌الملل نقش دریچه‌هایی را بازی می‌کنند که وقتی به هر دلیلی درهای کشورهای دوست و برادر به روی همدیگر بسته شد، از طریق تبادلات علمی-فرهنگی زمینه را برای ارتباط و باز کردن درها، فراهم کنند.
دانشجویان بین‌الملل نقش دریچه‌هایی علمی و فرهنگی را میان کشورهای دوست و برادر دارند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر محمدجواد سلمان‌پور که در آیین گردهمایی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه علامه طباطبائی در مرکز همایش‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سخن می‌گفت، افزود:‌ برای من افتخاری است که در جمع شما دانشجویان بین‌الملل که برای کسب علم هجرت کرده‌اید، صحبت می‌کنم.

وی اظهار کرد: فردی که برای یادگیری علوم هجرت کرده است اگر جان‌ به جان‌آفرین تسلیم کند به‌نوعی شهید محسوب می‌شود، چون رنج معرفت کشیده است.

سلمان‌پور در ادامه دانشگاه علامه طباطبائی را یکی از دانشگاه‌های ممتاز کشور برشمرد و گفت: از دکتر معتمدی و همکاران‌شان برای برگزاری این برنامه ممتاز در این مکان و با وجود این قاب عکس شهدا که زنده‌تر از همیشه هستند، نیز تشکر می‌کنم.

در سرزمین ایمانی، مرز جغرافیایی معنا ندارد

وی به اشعار فارسی بیان شده توسط دانشجویان بین‌الملل در فیلم پخش شده در سالن اشاره کرد و افزود: به‌رغم وجود مرزهای جغرافیایی، مهم و فراتر از آن دل‌ها، ذهن‌ها، روح‌ها و جان‌های ما است که مرزی ندارند و گویا مشترکات روحی، ذهنی، قلبی و دلی همه ما را از یک سرزمین و وطن ایمانی و آکنده از عشق و محبت فراخوانده است.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم با اشاره به بخشی از سخنان دکتر واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی درمورد مشکلات دانشجویان بین‌الملل، خاطرنشان کرد: خدا را گواه می‌گیرم وقتی مسئولان وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان مشکلات شما را شنیدند مثل یک پدر و بلکه بیشتر از آن رنجده خاطر می‌شوند.

وی اضافه کرد: اگرچه برخی از این مشکلات با توجه به عدم هماهنگی‌ها بین دستگاه‌های مختلف در کشور شاید طبیعی‌ به‌نظر برسند، ولی با وجود این، چون ما مدعی هستیم که میزبان خوبی برای مهمانان به‌خصوص خواهران و براداران‌مان از جهان اسلام هستیم، قابل قبول نیست.

می‌خواهیم به‌صورت واقعی در خدمت جهان اسلام باشیم

سلمان‌پور با بیان اینکه ما می‌خواهیم به‌صورت واقعی در خدمت جهان اسلام باشیم تا مهمانان ما در برقراری عدالت علمی، علم بیاموزند، گفت: پس نباید چنین مشکلاتی برای دانشجویان بین‌الملل وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه گاهی شرایط خاص کشور و مشکلات ناشی از ناامنی در کشورهای همسایه ما موجب می‌شود تا برطرف کردن برخی از مشکلات طول بِکشد، اظهار کرد: با وجود این، تلاش می‌کنیم تا مشکلات برای دانشجویان بین‌الملل به حداقل برسد.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم در ادامه به هویت دانشجویی و نقش دانشجویان بین‌الملل در این عرصه پرداخت و گفت: دانشجو باید دارای هفت ویژگی هویت علمی، هویت نمادین، هویت جنبش و رویش، قدرت نقد و تحلیل، قدرت فرانگری و آینده‌نگری، قدرت عمق‌نگری و هویت سیاسی باشد تا بعد به هویت معنوی یعنی انس و هم‌رازی با خداوند متعال برسد.

هویت علمی دانشجو و استاد این است که به معنای واقعی حرف و مدل جدیدی برای ارائه داشته باشد

وی با بیان اینکه امروز اکثر مردم دنیا متوقف در ظاهر سخن‌ها، اخبار، پدیده‌ها و رفتارها هستند و فضای مجازی به این سطحی‌نگری کمک کرده و مجال تفکر را از انسان‌ها گرفته است، تصریح کرد: مهم‌ترین فصل هویت دانشجویی، هویت علمی است و اصلاً شغل یک دانشجو و استاد مربوط به همین هویت علمی است.

سلمان‌پور تأکید کرد: هویت علمی دانشجو و استاد این است که به معنای واقعی حرف و مدل جدیدی برای ارائه داشته باشد و با جابه‌جا کردن مرز دانش مردم کشورش را در رسیدن به هدف و سعادت همراهی کند.

وی در ادامه به هزینه کردن کشورهای مختلف برای بدست آوردن امنیت اشاره کرد و گفت: مثلاً عبادات هزینه‌ای است که ما برای حفظ خدایی که به دست آورده‌ایم پرداخت می‌کنیم، پس می‌توان نتیجه گرفت شما برای چیزی که به آن احتیاج دارید، هزینه می‌کنید.

احساس نیاز به غرب تصنعی و دروغین است

معاون بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم یادآور شد: از دو قرن قبل برخی از کشورها که متوجه هزینه کردن برای حفظ نیاز شده بودند، آثار فرهنگی و تمدنی کشورهای اسلامی را غارت کردند و وقتی احساس نیاز صورت گرفت، گفتند نخبگان خود را به کشورهای ما بفرستید تا به آن‌ها آموزش فرهنگ و تمدن بدهیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: در اولین مواجه نخبگان در آن کشور احساس نیاز صورت گرفت و این احساس توسط اساتید نیز تشدید شد و این روند ادامه داشت. بر اساس این احساس نیاز ما باید از هویت خود جدا و از سر فرق تا نوک پا غربی شویم و به‌نوعی عنوان کشورهای عقب‌مانده یا در حال توسعه را یدک بکشیم. کشورهای غربی نخبگان را به بهانه تحصیل به کشور خودشان بردند و تلاش‌های علمی را به اصطلاح دپو کردند و همین موجب بی‌عدالتی در خط علم و دانش به‌خصوص توزیع علم شد  حتی برای ارائه خدمات علمی هم خط قرمز قائل شدند.

سلمان‌پور با بیان اینکه وقتی نخبگان یک کشور به کشور خاصی مثل آمریکا یا اروپایی احساس نیاز پیدا کردند، هزینه امنیت او را می‌پردازند، گفت: در ترسیم وضع موجود روابط بین‌الملل، بدترین احساس نیاز همین است که کشورها خودشان نخبگانی نداشته باشند که به آنها تکیه کنند و تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باشند و همین موجب می‌شود که برخی از کشورها دارای سوابق دوستی ایمانی، هویتی و برادارانه درهای خود را بر همدیگر ببندند و به نزاع و درگیری بپردازند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای غربی با استفاده از رسانه‌های یهودی و تحلیل وضع موجود به روشی غلط میان کشورهای دوست و برادر اختلاف به وجود می‌آوردند، افزود: به همین دلیل می‌بینیم که روشنفکران و نخبگان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز به راحتی قراردادهایی را علیه ملت‌های خود و کشورهای دوست و برادر امضاء می‌کنند.

احساس نیاز به غرب و آمریکا خودساخته و با برنامه قبلی است

معاون بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم یادآور شد: خوشبختانه در میان ملت‌های مظلوم جهان فردی به نام امام خمینی(ره)‌ پیدا شد که دست به روشنگری زد و ملت‌هایی که به کشورهای غربی احساس نیاز پیدا کردند را بیدا کرد و گفت، این احساس نیاز شما طبیعی نیست و احساس نیاز به غرب و آمریکا خودساخته و با برنامه قبلی است تا شما را وابسته کرده و در نتیجه نسبت به خدا احساس نیاز نکنید.

وی با بیان اینکه برخی از ملت‌های همچون ایران نزدیک به 40 سال است که هوشیار شده و روی پای خود ایستاده‌اند، افزود: کشورهای غربی می‌گویند در همه ابعاد باید شبیه ما تربیت شوید ولی ملت ایران به رغم تحریم 40 ساله روی پای خود ایستاده است.

شیشه عمر نیازمند‌سازی تصنعی و دروغین غربی‌ها ترک خورده است

سلمان‌پور در ادامه به رسالت دانشجویان بین‌الملل در پیچ تاریخی و تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری مطرح کردند اشاره کرد و گفت: شیشه عمر این نیازمند‌سازی تصنعی و دروغین توسط غربی‌ها ترک خورده و به پایان خود نزدیک شده است.

وی با بیان اینکه بعد از شکسته شدن شیشه عمر این تمدن غربی باید تمدن دیگری به جای آن بنشیند، افزود: دنیا نمی‌تواند بی‌تمدن زندگی کند، پس به تمدنی نیاز دارد که می‌خواهد عدالت را برای همه و صرف‌نظر از سیاه‌پوست و سفیدپوست و فارغ از مرز جغرافیایی، اجرا کند.

سلمان‌پور خطاب به دانشجویان بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: شما عزیزان نقش دریچه‌هایی را بازی می‌کنید که وقتی به هر دلیلی درهای کشورهای دوست و برادر به روی همدیگر بسته شد از طریق تبادلات علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی زمینه را برای ارتباط و باز کردن درها، فراهم کنید.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم در پایان اظهار کرد: شما دانشجویان بین‌الملل باید در جایگاه‌های مختلف کشورهای خودتان قرار بگیرید تا وقتی درها بسته شدند، پنجره‌ها را برای ارتباطات تمدن اسلامی بگشایید.

کلید واژه ها: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم دانشجویان غیرایرانی


( ۱ )

نظر شما :