مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم خبر داد؛

صدور ویزا برای دانشجویان بین‌الملل بر اساس مدت زمان طول تحصیل/ تسهیل امور مرتبط با دانشجویان غیرایرانی

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۹ کد : ۱۸۰۶۴ اخبار معاونت فرهنگی دانشجویی همکاری های بین الملل
تعداد بازدید:۵۶۸
مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه زمان صدور ویزا برای دانشجویان بین‌الملل به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است، گفت: صدور ویزا برای دانشجویان غیرایرانی بر اساس مدت زمان طول تحصیل در دستور کار وزرات علوم قرار گرفته است.
صدور ویزا برای دانشجویان بین‌الملل بر اساس مدت زمان طول تحصیل/ تسهیل امور مرتبط با دانشجویان غیرایرانی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر جعفر رازقی که در آیین گردهمایی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه علامه طباطبائی در مرکز همایش‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سخن می‌گفت، بیان کرد: دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه پر افتخاری است و دانشجویان غیرایرانی در این دانشگاه ضمن کسب علم، با فرهنگ دیگری نیز آشنا می‌شوند و این تجربه ارزشمندی است.

وی با بیان اینکه بر اساس احادیث و روایات کسب علم در غربت اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: ما در وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان این اطمینان را به شما می‌دهیم که امور مرتبط با دانشجویان غیرایرانی را تسهیل کنیم.

رازقی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات دانشجویان غیرایرانی به‌خصوص در چند ماه اخیر موضوع صدور ویزا بود که به دلیل مشکلاتی در دانشگاه مقصد و فرآیند اداری در بخش‌های مختلف سازمان‌ها، طول می‌کشید ولی اکنون این زمان به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از این مشکلات مرتبط با وزارت علوم و دانشگاه مقصد نیست ولی ما تلاش می‌کنیم که آن‌ها برطرف شوند، اظهار کرد: با این حال وضعیت بهتر شد و حرکت‌های رو به جلویی برای برطرف کردن مشکلات دانشجویان غیرایرانی صورت گرفته است.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم با بیان اینکه کمیسیون موارد خاص برای پیگیری درخواست‌های دانشجویان غیرایرانی تشکیل شده است، گفت: در این کمیسیون تلاش می‌کنیم که حداکثر مساعدت را نسبت به دانشجویان غیرایرانی داشته باشیم.

وی به برگزاری جشنواره انتخاب دانشجوی نمونه بین‌الملل در کنار دانشجوی نمونه ایرانی به عنوان اولین‌بار اشاره کرد و افزود: در سال جاری این مهم محقق شده است و به همین منظور نیز مراسمی برای تجلیل از دانشجویان بین‌الملل برگزار می‌شود.

رازقی با اشاره به اینکه دانشجویان بین‌الملل که زبان فارسی را فرا گرفته باشند می‌توانند به این زبان از رساله خود دفاع کنند، گفت: افزایش میزان اقامت دانشجویان بر اساس طول تحصیل نیز در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون تمدید اقامت به‌صورت یکساله است ولی برای نخستین بار برای چند دانشجوی بین‌الملل اقامت طولانی مدت و بر اساس طول مدت تحصیلات مقطع صادر شده است و سعی می‌کنیم با پیگیری این مهم، ضمن برطرف کردن مشکلات دانشجویان غیرانی در این بخش، موضوع خروج و مراجعه نیر حل شود.

ارائه خوابگاه متاهلی برای دانشجویان بین‌الملل

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم بیمه حوادث دانشجویان پوشش خاصی ندارد و مرتبط با موارد خاصی است، تأکید کرد: با همه دانشگاه‌های میزبان دانشجویان بین‌الملل نامه‌نگاری کرده‌ایم که این دانشجویان تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند که مبلغ اندکی نیز هزینه دارد ولی بین 70 تا 90 درصد برخی از هزینه‌ها و تا 100 درصد هزینه دارو را پوشش می‌دهد به شرطی که دانشجویان تحت پوشش این بیمه به مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما ارائه خوابگاه متأهلی برای دانشجویان بین‌الملل و همچنین اختصاص خوابگاه در ایام تعطیلات نوروز است، بیان کرد: در موضوع اختصاص هزینه بورسیه دانشگاه‌هایی که در 6 ماه اخیر و قبل از آن لیست دانشجویان بین‌الملل را ارائه دادند، پرداخت انجام شده که افزایش خوبی نیز اتفاق افتاده است.

رازقی در ادامه به تشکیل کانون فرهنگی متشکل از نمایندگان دانشجویان بین‌الملل از کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: از عضویت دانشجویان بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی در این کانون نیز استقبال می‌کنیم.

وی برگزاری جشنواره فرهنگ ملل در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین، جشن دانش‌آموختگی برای دانشجویان بین‌الملل که امسال فارغ‌التحصیل می‌شوند و جشنواره فرهنگی و ورزشی در مازندران را از جمله برنامه‌های وزارت علوم برای دانشجویان بین‌الملل تا شهریورماه سال جاری برشمرد.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: با همکاری سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف کشور، پیگیر برطرف کردن مشکلات مختلف دانشجویان بین‌الملل به‌ویژه در موضوع اقامت برای اتباع هستیم که امیدواریم به زودی به نتایج قابل قبولی برسیم.

کلید واژه ها: دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم


( ۱ )

نظر شما :