اجرای موفق طرح پات (پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه ها) در دانشگاه علامه طباطبائی

۱۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۴ کد : ۱۹۶۲۲ اخبار معاونت مشاوره و سبک زندگی
تعداد بازدید:۴۲۳
نشست تخصصی بررسی اجرای موفق طرح پات و تقدیر از مجریان این طرح در سالن اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
اجرای موفق طرح پات (پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه ها) در دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش روابط عمومی، نشست تخصصی بررسی اجرای موفق طرح پات و تقدیر از مجریان این طرح با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر ابراهیم نعیمی، مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی، دکتر مهدی وجدانی همت، مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان و متخصصان پیشگیری و مداخله در افت تحصیلی دانشجویان (طرح پات) برای دانشجویان مقطع کارشناسی در نیمسال دوم 1401-1400، برگزار شد.
در این نشست دکتر نعیمی با تاکید بر لزوم رویکردهای پیشگیرانه و رشدی معطوف به سلامت در ابعاد جسمی و روانی اجتماعی در کنار رویکردهای مداخلاتی، گفت: مهم ترین سیاست های راهبردی دفتر مشاوره و سلامت، متمرکز بر ارتقا توانمندی ها و مهارت های دانشجویان است و مرکز مشاوره دانشگاه علامه طاطبائی یکی از مراکز اثرگذار در این سیاست ها است.
وی افزود: دانشگاه علامه طباطبائی در سیاست گذاری، راهبری و پشتیبانی برنامه های مراکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی در سایر دانشگاه ها نقش محوری دارد. ظرفیت قابل توجه نظریه پردازی و عمل گرایی در مجموعه دانشکده های دانشگاه علامه طباطبائی به ویژه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تقدیر از مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی و اجرای موفق طرح پات در این دانشگاه، بر ضرورت اجرای دقیق، علمی و موفق این طرح در امتیازدهی به دانشگاه ها و مراکز مشاوره تاکید کرد و ادامه داد: اجرای این طرح به صورت ملی به تصویب رسیده است و مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی در اجرای این طرح در دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم نقش محوری دارد.
در بخش دیگری از این نشست دکتر معتمدی با قدردانی از مجریان طرح پات و حمایت های مدیرکل دفتر مشاوره و جدیت و پشتکار مجموعه معاونت دانشجویی و مرکز مشاوره دانشگاه، بر اهمیت توجه به سبک زندگی دانشجویی و ارتقا توانمندی ها و مهارت های دانشجویان با توجه به شناخت نیازهای آنان تاکید کرد. 
وی با اشاره به رویکردهای جدید و پژوهش های تازه در حوزه سبک زندگی دانشجویان در بازه سنین نوجوانی تا جوانی، گفت: این نسل را نه تنها باید از نگاه مسئله مدار و دارای چالش های روانشناختی رشدی دید بلکه باید بر وجود ظرفیت های بالقوه و استعدادهای قابل تعالی و رشد آنها تاکید کرد. 
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: طرح پات و سایر طرح های اثرگذار مرکز مشاوره در جهت ارتقا سلامت روانشناختی دانشجویان با تاکید بر غنای سبک زندگی دانشجویان با یک نگاه علمی و مبتنی بر فرهنگ متعالی ایرانی اسلامی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و گسترده تر اجرا شود. همچنین به اجرای مشاوره های گروهی و مداخلاتی گروهی، سنجش اثربخشی اجرای طرح در ابعاد مختلف، استفاده از ظرفیت های دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی توجه بیشتری شود.
دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست بر ضرورت توجه به افت تحصیلی به عنوان یکی از چالش های نظام آموزشی تاکید کرد و گفت: افت تحصیلی منجر به از دست رفتن سرمایه های انسانی و اقتصادی بالایی می شود و آسیب های ناشی از آن زندگی دانشجویان، خانواده، دانشگاه و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. 
وی در ادامه: گزارش های کاملی را در بخش تحمیل هزینه های مستقیم مالی در بخش های آموزشی و رفاهی و همچنین اثرات سوء به جامانده از شکست های تحصیلی برای دانشجویان ارائه کرد و با تاکید بر توجه ویژه به مقوله تحصیل به عنوان یکی از رسالت های مهم دانشگاه، از حمایت های رئیس دانشگاه و مدیرکل دفتر مشاوره و مدیر و متخصصان مرکز مشاوره دانشگاه تقدیر کرد
دکتر مهدی وجدانی همت، مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به پیشینه طرح پات، این برنامه را یکی از محوری ترین برنامه های مرکز مشاوره دانشگاه عنوان کرد و بر یکپارچه سازی امکانات مرکز مشاوره در بخش مداخلات روانپزشکی، بالینی، مشاوره ای و خدمات مددکاری اجتماعی در جهت اجرای موفق این طرح تاکید کرد. 
وی با تشریح اجرای این طرح، به مولفه های اصلی در اجرای موفق این طرح همچون اجرای مثابه های تشخیصی تحصیلی، گروه بندی دانشجویان، تدوین برنامه های پیشگیرانه و مداخله محور در ابعاد فردی، اجتماعی، آموزشی دانشجویان اشاره کرد و بر گسترش برنامه های این طرح به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تاکید کرد. 
دکتر وجدانی همت گفت: اجرای طرح پات درباره دانشجویان کارشناسی در آستانه مشروطی، یعنی معدل های 12 تا 14 که مطابق پژوهش ها جمعیت قابل ملاحظه ای در مشروطی های نیمسال های بعدی در این جمعیت است، بسیار موفق آمیز بود. 
در پایان نشست دکتر معتمدی از مجریان طرح پات با اهداح لوح، تقدیر کرد.

 

کلید واژه ها: مرکز مشاوره طرح پات


نظر شما :