مدیران دانشجویی چه برنامه‌ای برای سال ۱۴۰۲ دارند؟

نشست مدیران دانشجویی با معاون دانشجویی دانشگاه علامه

۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۶ کد : ۲۰۳۴۱ امور دانشجویی اخبار معاونت
تعداد بازدید:۵۷۸
جمعی از مدیران بخش‌های مختلف معاونت دانشجویی با دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی پیرامون موضوعات مرتبط با دانشجویان به بحث و تبادل نظر پرداختند.
نشست مدیران دانشجویی با معاون دانشجویی دانشگاه علامه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی،  در این نشست که صبح شنبه، 11 دی ماه در سالن جلسات معاونت دانشجویی برگزار شد، دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه، عباس نداف‌زاده، مدیر امور دانشجویی، دکتر مهدی وجدانی همت، رئیس مرکز مشاوره، دکتر محمدرضا قاسمیان مقدم، مدیر امور تربیت بدنی، سامان رحمانی، رئیس اداره رفاه دانشجویان، علی صفری، رئیس اداره خوابگاه‌های دانشجویی، مسعود گمار، مدیر امور مالی معاونت دانشجویی و فریبرز جعفری، مدیر امور عمومی این معاونت حضور داشتند.

دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست، طی سخنانی به تفاوت نسلی دانشجویان ورودی جدید اشاره کرد و با طرح این پرسش که آیا خدمات ما در بخش‌های مختلف پاسخگوی نیازها و ویژگی‌های این نسل است، اظهار کرد: در کنار امور جاری مدیریتی در سطوح مختلف، یکی از کارهایی که باید برای مواجهه با نسل جدید در دستور کار داشته باشیم، مطالعه موضوعات جدید این نسل و بهبود عملکرد نسبت به تحولات نسلی است. چرا که اساساً معاونت دانشجویی بخشی از دانشگاه است که خدمات خود را مستقیماً به دانشجویان ارائه می‌دهد.

همچنین عباس نداف زاده، مدیر امور دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه اکنون یک تیم مجرب و منسجم در کنار هم فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: باید برای اینکه محیط‌های دانشجویی و خوابگاهی را به محیط بهتر و با نشاطی برای دانشجویان تبدیل کنیم، تلاش کنیم و با ایده‌ها، این کار را از آغاز نیمسال دوم تقویت کنیم.

وی افزود: تقویت کلاس‌های آموزش شغلی در حوزه درآمدزایی، برگزاری کارگاه‌های مشاوره‌ای متنوع و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و ورزشی از جمله بخش‌هایی است که می‌تواند به بهبود فضای ذهنی جدید دانشجویان کمک کند و مثمر ثمر باشد.

دکتر محمدرضا قاسمیان مقدم، مدیر امور تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: وقتی از تحولات نسلی حرف می‌زنیم باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که این ویژگی نسلی در تمام دنیا وجود دارد و باید با مطالعه سبک زندگی دانشجویی دیگر دانشگاه‌های جهان ببینیم آنها چگونه با این نسل برخورد می‌کنند. قطعاً تجربه دیگر دانشگاه‌ها می‌تواند به ما نیز در بهبود مواجهه و ارائه خدمات به دانشجویان کمک کند.

وی در ادامه گفت: مهمترین مشکلی که ما در اجرای بسیاری از برنامه‌ها داریم بحث بودجه است، لذا یکی از راه‌هایی که می‌توان هم با این شرایط بودجه‌ای فعالیت کرد و هم تعهد دانشجویان به محیط‌های دانشجویی را افزایش داد، این است که دانشجو بداند که دانشگاه از او حمایت خواهد کرد و به او اعتماد دارد.

دکتر قاسمیان مقدم با ذکر مثالی افزود: برای نمونه، در استخر دانشگاه ما با به‌کارگیری دانشجویان در عرصه مربی‌گری شنا و بدن‌سازی، یک مدل درآمدزایی و مشارکتی شکل داده‌ایم که هم تخصص دانشجویان دیده شود، هم دانشجویان، آن محیط را از خود بدانند و هم به درآمدزایی برسند.

در ادامه، مسعود گمار، مدیر امور مالی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، شاخص‌های عملکردی معاونت را برشمرد و گفت: ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات خوابگاهی، ارتقای سطح خدمات سلامت جسمی، روحی و روانی و ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات فوق برنامه از جمله تربیت بدنی و ما باید به شکل سالانه برای این موارد برنامه‌ریزی کنیم و گزارش عملکرد خود را ارائه دهیم.

وی ادامه داد: در این راستا، مدیران مختلف در برنامه‌های عملیاتی خود برای سال 1402 بالای 120 مورد اهداف ارائه کرده بودند که ما توانستیم برخی از این برنامه‌ها را که اشتراک اهداف داشتند، به سمت اجرای بین بخشی سوق دهیم. از جمله اجرای طرح پایش سلامت دانشجویان که چند مدیریت را درگیر می‌کند. از این رو، در مجموع 99 برنامه عملیاتی برای خدمات‌دهی به دانشجویان جهت اجرا در نیمسال آینده تدوین و ارسال شده است.

سامان رحمانی، رئیس اداره رفاه دانشجویان معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی نیز به ارائه گزارش عملکرد مالی این اداره پرداخت و گفت: باید بر رسیدگی و نظارت بر اجرای بهتر طرح‌ها و برنامه‌ها تاکید بیشتری شود. چرا که اگر یک معاونت خوب کار کند، این عملکرد روی بهبود عملکرد سایر معاونت‌ها نیز تاثیر مثبت می‌گذارد.

سپس دکتر مهدی وجدانی همت، رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی با ارائه نکات خود در زمینه برنامه‌های این مرکز اظهار کرد: مرکز مشاوره و بهداشت روان با افزایش اقدامات و فعالیت‌های خود در محیط‌های دانشجویی به طور ویژه برنامه‌هایی را برای پایش سلامت روان دانشجویان به اجرا درآورده است.

وی افزود: تشکیل هسته‌های دانشجویی یکی از اقدامات اجرایی مرکز مشاوره و سلامت روان است و هر بخشی از دانشگاه از معاونت فرهنگی تا معاونت دانشجویی که می‌خواهد موفقیت در برنامه‌های دانشجویی داشته باشد، باید به سمت تشکیل هسته‌های دانشجویی حرکت کند.

دکتر وجدانی همت با اشاره به اهمیت نقش هسته‌های دانشجویی نظیر شوراهای صفی دانشجویی تصریح کرد: باید روی نقش جدی شوراهای صنفی به عنوان سنسور فکر کنیم. چون آنها کارمندی فکر نمی‌کنند و مسائل دانشجویی را بدون روتوش به ما منتقل می‌کنند.

رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی خطاب به مسئولان خوابگاه‌ها گفت: در مورد حضور فعال رابطان دانشجویی، فرهنگی، بهداشتی و ورزشی در محیط خوابگاهی باید دقت نظر بیشتری صورت گیرد و این افراد در شرایط لازم به ارائه خدمات بپردازند.

وی افزود: باید روی کیفیت خدمات در محیط‌های دانشجویی تمرکز کرد که واقعا چند درصد این خدمات به هدف برخورد می‌کند. از این رو، باید روی کیفیت‌بخشی این خدمات فکر جدی کنیم.

علی صفری، رئیس اداره خوابگاه‌ها مسائل مالی و خدماتی مربوط به خوابگاه‌های دانشجویی را مطرح و تاکید کرد: باید در ایام امتحانات پیش رو، بیشتر روی امکانات رفاهی خوابگاه‌ها تاکید کرد تا دانشجویان مشکلی از این بابت نداشته باشند.

وی همچنین بر ضرورت تعیین تکلیف مسئولان شب خوابگاه‌های دانشجویی و شناسایی آنها به عنوان یک شغل مستقل برای رسیدگی به امور خوابگاهی تاکید کرد که مورد تایید معاون دانشجویی قرار گرفت.

در پایان، فریبرز جعفری، مدیر امور عمومی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی به ضرورت فعال شدن بخش‌های فرهنگی در محیط‌های خوابگاهی اشاره و پیشنهادهایی را در این باره ارائه کرد.

کلید واژه ها: شورای مدیران معاونت دانشجویی معاونت دانشجویی


نظر شما :