تحولات نسل جدید دغدغه استادان و مدرسان باشد؛

توصیه‌های معاون دانشجویی دانشگاه علامه به مدرسان درس «مهارت‌های زندگی دانشجویی»

تعداد بازدید:۴۵۱
همزمان با پایان کلاس‌های نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، مدرسان درس مهارت‌های زندگی دانشجویی با دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی دیدار کردند و تجربیات خود را از ارائه این درس در نیمسالی که گذشت، با معاون دانشجویی در میان گذاشتند.
توصیه‌های معاون دانشجویی دانشگاه علامه به مدرسان درس «مهارت‌های زندگی دانشجویی»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، با توجه به اهمیت و ضرورت ارائه خدمات رشدی و پیشگیرانه مشاوره و روان‌شناسی به دانشجویان کارشناسی نوورودی، در نیمسال اول 1401-1402 مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری معاونت آموزشی دانشگاه، واحد درسی مهارت‌های زندگی دانشجویی را برای کلیه نودانشجویان مقطع کارشناسی ارائه کرد.

همزمان با پایان کلاس‌های این نیمسال، مدرسان درس مهارت‌های زندگی دانشجویی با دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی دیدار کردند و تجربیات خود را از ارائه این درس در نیمسالی که گذشت، با معاون دانشجویی در میان گذاشتند.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست ضمن قدردانی از مدرسان درس مهارت‌های زندگی دانشجویی در نیمسالی که گذشت، اظهار کرد: کلام از بیان قدردانی و تشکری که باید از شما استادان گرامی برای این مسئولیت قاصر است.

وی ادامه داد: ما امروزه با نسلی مواجه هستیم که تفاوت‌های چشمگیری با نسل قبل از خود دارد و باید تحولات این نسل که به آنها درس می‌دهید، به نوعی تحولات انفجاری است. چرا که مجموعه تحولاتی که با ظهور اینترنت در چند دهه اخیر روی داده است، چند برابر همه تحولاتی است که قبل از آن بشر شاهد بوده است لذا از این حیث، این تحولات یک نقطه عطف به شمار می‌رود و نسل امروزی نیز ویژگی‌های منحصر به فرد پیدا کرده است.

دکتر واحدی خاطرنشان کرد: تحولات به گونه‌ای است که میزان دسترسی به اطلاعات در یک شبانه‌روز نسل جدید با میزان دسترسی به تمام اطلاعاتی است که یک انسان قرن هجده‌ای از ابتدا تا انتهای عمر با آن مواجه می‌شود.

وی افزود: جهان‌بینی، نظام ارزشی، فهم متفاوت از مناسبات انسانی، خودشناسی منحصربه‌فرد و پیش‌فرض‌های متفاوت در این نسل در حال شکل‌گیری است؛ جوانانی که بخش زیادی از نوجوانی خود را با تجربه گیمری درک کرده‌اند و دغدغه‌هایشان در فضای مجازی و فضای گیمری شکل می‌گیرد.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: از این رو، سرعت تحولات نسلی چنان بالا است که گاهی اعتبار بسیاری از گزاره‌های علمی به سال نمی‌کشد که دگرگون می‌شود. یعنی نمی‌توان یک گزاره ثابت علمی و روان‌شناسی را برای تعریف این نسل به کار برد که معلوم باشد که در سال‌های بعد هم مصداق پیدا می‌کند و اعتبار دارد.

دکتر واحدی در ادامه اظهار کرد: سوالی که از شما مدرسان درس مهارت‌های زندگی دارم این است که آیا این مهارت‌هایی که در حال حاضر و به نسل کنونی تدریس می‌کنید همان مهارت‌هایی است که به نسل‌های قبل درس می‌دادید؟ آیا محتوا و مصادیق و ادبیاتی که استفاده می‌کند برای این نسل کاربرد دارد؟ این سوالی است که همواره باید مدرسان مهارت‌های زندگی دانشجویی از خود بپرسند و در کلاس‌های درس به آن بیاندیشند.

وی تصریح کرد: توصیه می‌کنم همیشه این را مد نظر داشته باشید که نسبت به مهارت‌هایی که تدریس می‌کنیم خودمان ماهر باشیم. خصوصاً بعضی از مهارت‌هایی که این نسل با آن سر و کار دارد. برای مثال، این نسل چون مشغولیت‌های رسانه‌ای بالایی دارند، تقریباً مهارت‌های فناورانه آنها از ما بیشتر است؛ به طوری که دانش‌آموزان ما از مدارس ما فناورانه‌تر هستند و دانشجویان ما از استادان خود فناورانه‌تر هستند؛ لذا اگر احساس کنند معلم یا استاد آنها مهارتی را تدریس می‌کند که خود دانش‌آموز یا دانشجو حرف‌های بیشتری برای زدن در آن موضوع دارد، مرجعیت معلم یا استاد زیر سوال می‌رود.

وی افزود: پس همیشه باید با آمادگی کامل در چنین کلاس‌هایی حاضر بود چرا که رهزن‌ترین و پرهزینه‌ترین امر برای یک معلم یا استاد این است که در کلاس مرجعیت علمی نداشته باشد.

دکتر واحدی یادآور شد: به جهت رشته مشاوره‌ که خوانده‌اید، یک مسئولیت اجتماعی نیز به دوشتان است که خواسته‌ یا ناخواسته فراتر از وظایف شغلی است. کما اینکه دانایی همیشه یک مسئولیتی برای انسان ایجاد می‌کند. این مسئولیت اجتماعی که در رشته شما وجود دارد باعث می‌شود اگر ارتباطی با دانشجویان در کلاس دارید، این ارتباط را محدود به ترم و کلاس نباید کرد و همیشه این رابطه و تاثیر حفظ شود و هر وقت دانشجو کمک خواست باید مشاور به او کمک کند و او را راهنمایی کند.

شایان ذکر است در نیمسال اول سال تحصیلی۱۴۰۲-۱۴۰۱، ۶۰ کلاس درس مهارت‌های زندگی دانشجویی در گروه‌های مختلف آموزشی با مشارکت ۲۷ استاد برای کلیه دانشجویان کارشناسی نوورودی ارائه و تشکیل شده است.

مدرسان واحد درسی فوق نیز قبل از حضور در کلاس در دوره‌های مهارت افزایی مرکز مشاوره شرکت کرده و در طول نیمسال تحصیلی تحت نظارت سرپرست بالینی (سوپروایزر) قرار دارند. جلسات بین مدرس واحد درسی و اساتید ناظر به صورت ماهانه برگزار می‌شود. بر این اساس، دانشجویان دارای مشکل در طول نیمسال تحصیلی شناسایی و در صورت تمایل به مرکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند.

اهداف ارائه درس مهارت‌های زندگی دانشجویی، فراهم‌سازی زمینه‌های رشدی دانشجویان در حیطه‌های آشنایی با ماهیت زندگی دانشجویی، مقابله با چالش‌های زندگی دانشجویی، آموزش مهارت‌های تحصیلی، خودشناسی و توسعه توانمندی‌ها، خودمراقبتی، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی، مهارت‌های معنوی، آمادگی برای ازدواج، کسب آمادگی برای ورود به دنیای کار و شغل‌یابی، همچنین پیشگیری از آسیب‌هایی همچون ورود به روابط عاطفی آسیب‌زا، مقابله با مصرف مواد روانگردان، پیشگیری از موارد abuse، انطباق و سازگاری با گرفتاری‌های خانوادگی، عدم ورود به روابط خطرساز، شناخت حالات نامساعد روحی و روانی و مقابله با آن، مقابله با استرس، جرات‌آموزی و جرات نه گفتن، است.

 

*عکس آرشیوی است

کلید واژه ها: مرکز مشاوره مهدی واحدی مهارت‌های زندگی دانشجویی


نظر شما :