گزارش تصویری؛

اختتامیه دوره آموزشی کارشناسان مراکز مشاوره و بهداشت و درمان دانشگاه سراسر کشور

۲۳ تیر ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۶ کد : ۲۲۴۱۵ مشاوره و سبک زندگی بهداشت و درمان
تعداد بازدید:۶۲۰
آیین پایانی دومین دوره آموزشی کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی و نخستین دوره آموزشی کارشناسان مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور، در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
اختتامیه دوره آموزشی کارشناسان مراکز مشاوره و بهداشت و درمان دانشگاه سراسر کشور

به گزارش روابط عمومی، آیین پایانی دومین دوره آموزشی کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی و نخستین دوره آموزشی کارشناسان مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور، در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه‌طباطبائی، با حضور دکتر هاشم داداش پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر ابراهیم نعیمی، مدیرکل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان، حجت الاسلام والمسلمین صادق اکبری اقدم، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، جمعی از معاونان، مدیران، استادان دانشگاه و کارشناسان مراکز مشاوره و مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد.
دکتر داداش پور، در این آیین با بیان اینکه، در تلاش هستیم تا بتوانیم در مراکز مشاوره و سلامت نقش اصلی خود را ایفا کنیم، اظهار کرد: تا کنون متناسب با نیازهای مشاوره و سلامت، در دانشگاه‌ها تغییر خاصی را شاهد نبوده‌ایم. البته اولویت سازمان امور دانشجویان در گام نخست، ارتقای مراکز مشاوره است‌ و گام دوم سازمان، طراحی ساختاری متناسب با مسائل و مشکلات دانشگاه‌ها است‌.

وی افزود: با مشکلات ساختاری در درون دانشگاه‌ها مواجهه هستم و حتی دانشگاه‌های برخوردار هم متناسب با نیازها، نتوانسته‌اند ساختار خود را بهبود ببخشند. نیروی انسانی متناسب با مسائل کشور در دانشگاه‌ها وجود ندارد و گاهی فقط یک کارشناس فعالیت دارد که این موضوع کافی نیست و باید برای حرکت به سمت رشد و توسعه از نیروی انسانی لازم استفاده کنیم.
رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بودجه مراکز مشاوره دانشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ حداقل دو برابر بودجه سال گذشته است؛ چرا که باید بتوانیم از ظرفیت‌های خود جهت ارتقای حال جسمی و روانی دانشجویان استفاده کنیم و این موضوع بدون امکانات مالی ممکن نیست.
وی تأکید کرد: در ساختار جدید وظایف جدیدی را برای مراکز مشاوره در نظر گرفته‌ایم که جهت اجرایی شدن آنها نیازمند برنامه تحولی هستیم و باید در این راستا، از درمان به سمت پیشگیری حرکت کنیم.
دکتر داداش پور ادامه داد: بحث مربوط به سلامت روان و سبک زندگی دو بحث سازمان امور دانشجویان است که شامل روش‌های پیشگیری از مسائل خود آسیب‌رسان، مداخله روانی، مشکلات حاد اقتصادی و اجتماعی دانشجویان و ... است که با دریافت اطلاعات، راهکارهای بهبود دهنده را با کمک کارشناسان متخصص پیدا کردیم. بر این اساس حرکت در راستای شناسایی اقدامات راهگشا نیازمند فعالیت‌های مشاوران است و نباید نگاه منفعلی داشته باشیم.
وی افزود: کانون همیار سلامت که شامل دانشجویان است می‌توانند به عنوان نهاد واسط، کمک‌کننده سازمان امور دانشجویان، جهت ارتقای سلامت روانی باشند.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناری با بیان اینکه مشاوران کمتر از استادان، با دانشجویان در ارتباط نیستند و باید آنها را در هر زمینه‌ای راهنمایی کنند، تأکید کرد: دانشجویان باید مراکز مشاوره را مرجع خود بدانند و این امر با رفتار مناسب مشاوران و کارشناسان مراکز بهداشت میسر می‌شود.
وی با بیان اینکه مراکز مشاوره باید نخستین مکانی باشد که دانشجویان به آن مراجعه می‌کنند، ادامه داد:  مشاوران نقش رازداری دارند، در غیر این صورت اعتماد دانشجویان را نمی‌توانند جلب کنند و کارشناسان باید بیش از دیگران این امر را رعایت کنند.
دکتر داداش پور گفت: دانشجویان بسیاری با فرهنگ‌های مختلف از نظر اجتماعی، هویتی و جغرافیایی جذب دانشگاه‌ها می‌شوند که مشاوران باید در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کنند چرا که یکی از اختلافات درون دانشگاهی مربوط به تفاوت‌های فرهنگی است.
وی در پایان بیان کرد: مشکلات عاطفی دانشجویان در سال‌های اول و دوم دانشگاه بیشتر است که ممکن است بعدها به موضوعات روانی و افسردگی منجر شود و اگر ما نتوانیم در این برهه حساس به دانشجو کمک کنیم، احتمال تشدید آنها در آینده بیشتر است.
در بخش دیگری از این آیین، دکتر نعیمی با بیان اینکه 240 کارشناس از دانشگاه‌های سراسر کشور در این دوره 3 روزه شرکت کرده اند، افزود: ارتقا و توانمند سازی کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی و مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و شناسایی زیست بوم دانشجویی از جمله اهدافی بود که در برگزاری این دوره آموزشی دنبال شد.
وی تصریح کرد: در این دوره، ارائه خدمات به دانشجویان پس از حوادث دانشگاهی مانند سقوط از بلندی یا آتش سوزی، تشریح و به کارشناسان تعلیم داده شد. 

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه هم افزایی و اشتراک تجربه بین کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی و مراکز بهداشت و درمان در دانشگاه‌ها ضرورت دارد، گفت:‌ در حال حاضر هزار و پانصد مشاور به صورت پاره‌وقت و ساعتی با دانشگاه‌ها همکاری می‌کنند‌. همچنین حدود سیصد کارشناس هم به صورت تمام‌وقت در خدمت دانشگاه‌ها هستند. البته علم و دانش این کارشناسان نیاز به بازآموزی دارد.
وی ادامه داد: برخی از کارشناسان سال‌ها با دانشگاه‌ها همکاری دارند، مراقب دانشجویان بیمار که قصد خودکشی داشتند، بودند اما  سال ها در حد کارشناس باقی مانده‌اند. ارتقای این همکاران جزو اولویت‌های سازمان است.
دکتر نعیمی درباره ساختار فیزیکی و استانداردهای ایمنی دانشگاه ها تاکید کرد: به نقاط حادثه خیز در دانشگاه‌ها توجهی نمی‌شود‌. ساختار و فضای فیزیکی برخی از دانشگاه‌ها با استانداردها ایمنی فاصله دارند. بنابراین  متناسب با زیرساخت ها و با اولویت دانشگاه‌های کم برخوردار، در تلاش برای ایمن سازی این دانشگاه‌ها هستیم.  
وی با اشاره به اولویت سلامت جسمی و روانی دانشجویان بیان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های دنیا به سمت تحقق هدف بزرگی به نام سلامت، ایمنی و محیط زیست حرکت کرده اند و دانشگاه‌های کشور ما نیز باید به این سمت سوق داده شوند.
در پایان این آیین 10 نفر از کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی و 10 نفر از کارشناسان مراکز بهداشت و درمان دانشگاه های سراسر کشور به عنوان کارشناسان برتر معرفی و تجلیل شدند.
گفتنی است دومین دوره آموزشی سبک زندگی ایرانی اسلامی ویژه کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی و نخستین دوره آموزشی کارشناسان مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور از 17 تا 19 تیرماه 1402 به همت دانشگاه علامه‌طباطبائی و دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.

دانلود اسامی کارشناسان برگزیده


( ۲ )

نظر شما :