دکتر عبدالله معتمدی اعلام کرد؛

آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی برای ایجاد دوره پسادکترای مشاوره و سبک زندگی

۱۸ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۳ کد : ۲۲۴۹۳ مشاوره و سبک زندگی بهداشت و درمان
تعداد بازدید:۴۰۳
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در آغاز دوره آموزشی سه روزه کارشناسان مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: دانشگاه علامه طباطبائی آماده پذیرش و همکاری با مشاوران مقطع دکتری در پساکتری را دارد. ما می توانیم شرایطی را فراهم کنیم که پذیرفته شدگان پسادکتری در یک دوره یک ساله بر روی مسائل جدی مشاوره که در کشور وجود دارد کار پژوهشی انجام دهند و یک دانش بومی تولید شود.
آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی برای ایجاد دوره پسادکترای مشاوره و سبک زندگی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر عبدالله معتمدی در آیین آغاز دوره آموزشی سه روزه کارشناسان مشاوره و سبک زندگی دانشگاه های سراسر کشور با بیان اینکه مشاوره، حوزه پرتحرک و با برنامه‌ای است، افزود: کاری که مشاوران در دانشگاه انجام می‌دهند بسیار با اهمیت است و البته این روزها هم به دلیل بیماری کرونا و بازگشایی دوباره دانشگاه ها بعد از دو سال و  اعتراضاتی که اتفاق افتاد و بخشی از آن به دانشگاه سرایت کرد، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: امروزه نیاز داریم با دست پر و برنامه جدی پاسخگوی نیازهای شناختی، عاطفی و مهارتی دانشجویان باشیم. بخشی از تدبیر این موضوع را مشاوران می توانند داشته باشند. بنابراین مشاوران باید به سیستم دانشگاه کمک کنند تا دانشگاه هم بتواند به دانشجو کمک کند که در کنار تحصیل، شخصیت سالمی پیدا کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با شاره به اینکه مطالعات نشان می‌دهد که دوره هویت یابی حتی تا ۲۹ سالگی به تاخیر افتاده است، گفت: بخشی از این سردرگمی شخصیت مربوط به همین ارتباطات گسترده‌ای است که فرد با تنوع الگویی مواجه می‌شود. این سرگردانی و عدم کسب هویت می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند یعنی به گونه‌ای که مشکلات این دوره بر همه ابعاد زندگی تاثیر می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: نقش مشاوران به عنوان افرادی که در این زمینه دانش و برنامه دارند، نقش برجسته ای است. البته اینگونه است که  بخشی از مشکلاتی که امروزه در دانشگاه‌ها وجود دارد با کمک مشاوران پاسخ داده می‌شود. بخش دیگر آن به اینگونه است که ما باید بر اساس اقتضائات و نیازی که دانشجویان دارند بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم و حتی روش‌های مداخله گروهی را شکل دهیم. همچنین بتوانیم نیازهای جوانان را تشخیص دهیم و بر اساس نیازهایی که آنها دارند برنامه‌های پیشگیرانه داشته باشیم. برنامه‌ریزی برای کسب نیازهایی که دانشجویان برای موفقیت دارند از جمله کارهایی است که ما می‌توانیم انجام دهیم.

دکتر معتمدی گفت: مقام معظم رهبری اخیرا بر روی کلید واژه‌های ایمان و امید تاکید داشتند. نیاز است که در فضای دانشگاهی هم بر روی ایمان و هم بر روی امید تأمل و تدبر داشته باشیم. دانشجویی که نسبت به آینده خود امیدوار نباشد و احساس ناامیدی کند روش زیست او می تواند بسیار خطرناک باشد. همچنین ضعف در ایمان می‌تواند مشکلاتی را در فرد ایجاد کند. باید تدبر کنیم که چگونه و با چه راهکارهایی می توانیم ایمان و امید را ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: امروزه سطح تاب آوری فرزندان و دانشجویان ما بسیار پایین آمده است و این سطح تاب آوری به گونه‌ای است که اگر زود نسبت به یک مسئله‌ای که مورد نظرشان است به نتیجه نرسند، احساس ناکامی پیدا می کنند. این مسئله از آن موضوعاتی است که مشاوران باید کمک کنند تا دانشجوی ما در دوره تحصیلش در دانشگاه، در مواجهه با ناملایمات و سختی‌های زندگی خود، بتواند از یک سطح توانمندی برخوردار شود تا خود و زندگی اش را مدیریت کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت‌: نیازها را همواره خود فرد تشخیص نمی‌دهد. برخی از نیازها را افراد دارند اما خودشان احساس نیاز نمی‌کنند. مشاوران به عنوان افراد متخصص، نیازهایی را تشخیص می‌دهند که ممکن است فرد تشخیص ندهد که این نیاز در او  وجود دارد و باید پاسخ داده شود. ما باید این نیازها را شناسایی کنیم و در جهت تامین آنها حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه دانش امروز ما در دانشگاه، دانش مبتنی بر تحقیقات و نظریه‌های ایرانی نیست، افزود: در دانشگاه ها، نوجوان ایرانی را به ما معرفی نمی‌کنند. کتاب‌های منبع کتاب‌هایی است که در خارج از ایران تهیه و چاپ شده است. کارشناسان مشاوره می‌دانند که جوان ایرانی اقتضائاتی دارد که نیاز به یک دانش بومی دارد، دانش بومی از آن چیزهایی است که مشاوران می‌توانند به تحقق آن کمک کنند. تولید دانش بومی توسط کارشناسان مشاوره در قالب فعالیت‌های پژوهشی یا حتی مطالعاتی و گزارش آنها و برنامه‌ریزی برای اینکه بتوانیم بر اساس فرهنگ اسلامی خود، خدمات مشاوره‌ای ارائه دهیم. خدمت مشاوره‌ای که مبتنی بر یک دیدگاه اومانیستی است فرق می‌کند با خدمت مشاوره‌ای که مبتنی بر یک دیدگاه الهی است.

دکتر معتمدی ادامه داد: در دیدگاه اومانیستی انسان معیار حق و باطل است و هر کاری که انجام می دهد، درست است اما در نگاه معرفتی اسلامی، درست و نادرست یک مفهوم و برداشت شخصی نیست. در یک دیدگاه اسلامی، مبانی روشی ما ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه ما نیاز داریم روانشناسی و مشاوره مبتنی بر بوم و فرهنگ خود را داشته باشیم، افزود:‌ فرهنگ اسلامی روانشناسی متفاوتی با روانشناسی غرب دارد به این دلیل که مبانی انسان شناسی و معرفتی آنها متفاوت است. انسان در فرهنگ غربی عبارت است از کسی که که از زمان لقاح تا زمان مرگ وجود دارد و قبل و بعدی ندارد و این انسان مختار است اما فرهنگ اسلامی ما برای تربیت چیزهای دیگری را مطرح می‌کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان سخنان خود گفت: این دانشگاه آماده پذیرش و همکاری با مشاوران مقطع دکتری در پساکتری را دارد. ما می توانیم شرایطی را فراهم کنیم که پذیرفته شدگان پسادکتری در یک دوره یک ساله بر روی مسائل جدی مشاوره که در کشور وجود دارد کار پژوهشی انجام دهند و این کار پژوهشی کمک کند که یک دانش بومی تولید شود. دانشی که مبتنی بر واقعیت زیسته جوانان ما باشد.

کلید واژه ها: دانشگاه دانشگاه علامه طباطبائی مشاوره کارشناسان مشاوره مشاوران دانش بومی


نظر شما :