رئیس کمیته ایمنی کمیسیون سلامت مجلس در دانشگاه علامه طباطبائی اعلام کرد:

پیشنهاد تاسیس وزارت ایمنی به کمیسیون سلامت مجلس

۱۸ تیر ۱۴۰۲ | ۰۲:۴۴ کد : ۲۲۴۹۷ مشاوره و سبک زندگی بهداشت و درمان
تعداد بازدید:۲۵۴
کمیته ایمنی کمیسیون سلامت مجلس طرح تصویب آیین‌نامه‌ای را تحت عنوان HSE با محوریت «سلامت(بهداشت)، ایمنی و محیط زیست» در دانشگاه‌ها ارائه داده است که کلیات آن در کمیته فنی ما مورد تصویب قرار گرفته و امیدواریم که این آیین‌نامه به زودی از سوی مجلس به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.
پیشنهاد تاسیس وزارت ایمنی به کمیسیون سلامت مجلس

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر حامد اکبری، رئیس کمیته ایمنی کمیسیون سلامت مجلس شورای اسلامی در سخنانی در دومین دوره آموزشی «سبک زندگی ایرانی اسلامی» ویژه کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی و نخستین دوره آموزشی کارشناسان مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: دوره‌های گذشته، کمیته ایمنی وجود نداشت. بعد از حادثه‌ تلخی که برای مرکز درمانی سینا در تهران اتفاق افتاد، این کمیته برای آنالیز این اتفاق تشکیل شد و بعد از آن به عنوان نهادی زیر مجموعه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شکل گرفت.

وی ادامه داد: با بازدیدهایی که این کمیته از مراکز درمانی داشت، تمام مسائل در حوزه ایمنی این مراکز مورد ارزیابی قرار گرفت و به صورت گزارش به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه شد. برآیند این گزارش این بود که در اتفاقاتی که برای ایمنی مراکز درمانی می‌افتد، ایمنی در کشور ما متولی درستی ندارد و هر وقت اتفاقی می‌افتد دنبال متهم می‌گردیم که ناشی از نقص قوانین در این حوزه است.

دکتر اکبری با بیان اینکه، این کمیته پیشنهاد تاسیس وزارت ایمنی را به کمیسیون داده است، خاطرنشان کرد: آنگونه که در کشور ما به ویژه در حوزه بهداشت و درمان و سایر حوزه‌ها می‌توان از آن یاد کرد، وجود یک وزارتخانه متولی ایمنی به مثابه یک وزارتخانه گمشده است. چیزی که در خیلی از کشورها وجود دارد و متولی ایمنی، سلامت و محیط زیست تلقی شده و مقولاتی چون مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیز ذیل آن تعریف می‌شود.

دکتر اکبری ابراز امیدواری کرد که در این زمینه، با حمایت دولت بتوان یک وزارتخانه تحت این نام اضافه کرد و بخشی از وزارتخانه‌های کار و بهداشت و سازمان‌هایی چون آتش‌نشانی را به آن الحاق کرد.

وی یادآور شد: هرچند تاکنون این اولویت برای ما در حوزه نیروی انسانی و صنایع بوده است و ما از طریق کارشناسان ایمنی صنایع و حتی ضابطان قضایی، چه در وزارت کار و چه در وزارت بهداشت وضعیت این صنایع را پیگیری می‌کنیم اما در حوزه دانشگاه‌ها چنین چیزی تعریف نشده است و بازدید و بازرسی به آن مفهوم وجود ندارد. به عبارت دیگر، تا اتفاقی در یک دانشگاه نیفتد، پیگیری کارشناسی و قضایی صورت نمی‌گیرد که این تبعیض برای ما ناخوشایند است و به نحوی حاکی از آن است که قانون در این حوزه به صورت ناقص اجرا می‌شود.

رئیس کمیته ایمنی کمیسیون سلامت مجلس اضافه کرد: طی بازدیدهایی که از چند دانشگاه داشتیم متوجه شدیم که مراکز بهداشتی و درمانی آنها چه اندازه شاخص و حائز اهمیت هستند و باید از لحاظ مسائل ایمنی نیز مورد توجه قرار گیرند.

وی در پایان خبر داد: کمیته ایمنی کمیسیون سلامت مجلس طرح تصویب آیین‌نامه‌ای را تحت عنوان HSE با محوریت «سلامت(بهداشت)، ایمنی و محیط زیست» در دانشگاه‌ها ارائه داده است که کلیات آن در کمیته فنی ما مورد تصویب قرار گرفته و امیدواریم که این آیین‌نامه از سوی مجلس به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

کلید واژه ها: ایمنی کمیته ایمنی کمیته کمیته ایمنی کمیسیون سلامت کمیته ایمنی کمیسیون بهداشت بهداشت درمان


نظر شما :