با حضور مسئولانی از وزارت علوم و وزارت بهداشت برگزار شد؛

نشست ملی جایگاه مددکاری اجتماعی در نظام مشاوره و سلامت دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبائی

۲۲ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۶ کد : ۲۳۴۵۲ مشاوره و سبک زندگی
تعداد بازدید:۴۹۰
نشست ملی جایگاه مددکاری اجتماعی در نظام مشاوره و سلامت دانشجویان با حضور مدیرکل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی وزارت علوم و سرپرست اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
نشست ملی جایگاه مددکاری اجتماعی در نظام مشاوره و سلامت دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبائی

در این نشست که به همت انجمن علمی مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری مرکز مشاوره و سبک زندگی این دانشگاه صبح یکشنبه، 21 آبان‌ماه 1402 به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد، سیامک طهماسبی، سرپرست اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مهدی وجدانی همت، مدیر مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه علامه طباطبائی، حمیده عادلیان راسی و ستار پروین، اعضای هیئت علمی گروه مددکاری اجتماعی این دانشگاه و اقبال ولدبیگی، سرپرست واحد مددکاری اجتماعی مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور داشتند. همچنین، ابراهیم نعیمی، مدیرکل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق اسکایپ برای حاضران در نشست سخنان خود را ارائه کرده و از نظرات سخنرانان نشست استفاده کرد.

در ابتدای نشست، اردشیر انتظاری، رئیس دانشکده علوم اجتماعی ضمن خیرمقدم به مهمانان دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی از اهمیت نقش و جایگاه مددکاری اجتماعی گفت و اظهار کرد: نباید بگوییم هژمونی پزشکی؛ چرا که همانند فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، باعث بیماری‌های روانی و پناه بردن مردم به فضای مجازی می‌شود.

انتظاری تاکید کرد: مددکاری اجتماعی در ایران دو سویه است، از این رو افراد و سازمان‌ها، نیاز است با علوم اجتماعی به ویژه در این حوزه‌ها تعامل داشته باشند.

ستار پروین، استاد دانشگاه و مدیر نشست نیز با بیان اینکه مددکاری اجتماعی می‌تواند حلال مشکلات جامعه باشد، ابراز امیدواری کرد که این نشست دروازه ورود مددکاران اجتماعی به نظام مشاوره و سلامت باشد.

در ادامه حمیده عادلیان راسی، عضو هیئت علمی گروه مددکاری اجتماعی به ارائه مطالب خود پرداخت و یادآور شد: یکی از نیاز‌های بسیار مهم در حوزۀ مشاوره و مسائل مربوط به سلامت روان، توجه به آمارهای بین‌المللی است که در سال‌های اخیر، افزایش قابل‌توجهی داشته است.

مهدی وجدانی همت، مدیر مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه علامه طباطبائی هم در این نشست تاکید کرد: ما در حرفه‌های یاورانه، با یک چرخش تحولی رو‌به‌رو هستیم؛ همچنین ما نمی‌توانیم به‌صورت تک‌بعدی به سراغ مشکلات دانشجویان برویم.

سیامک طهماسبی، سرپرست اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم خاطرنشان کرد: ما در کشور با کمبود نیروی مددکار اجتماعی مواجه هستیم و برای بهبود ظرفیت‌ها، در حال ارتقای عدالت اجتماعی در شیوه‌نامه‌های ادارۀ مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت، هستیم.

اقبال ولدبیگی، سرپرست واحد مددکاری اجتماعی مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه یکی از تفاوت‌های مددکاری اجتماعی با سایر حرفه‌های یاورانه، سیستم ارجاع است، افزود: در مراکز مشاورۀ دانشگاهی، ارزش ذاتی مددکاری اجتماعی، مشارکت و هدف غایی از فعالیت مددکاری اجتماعی، توانمندسازی است.

در ادامه ابراهیم نعیمی، مدیرکل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به بیان رویکرد این دفتر درباره ضرورت به‌کارگیری مددکاران اجتماعی در کنار مشاوره و روان‌شناسی پرداخت و نشست با پرسش و پاسخ دانشجویان مددکاری با سخنرانان نشست به پایان رسید.

کلید واژه ها: مددکاری اجتماعی مشاوره مرکز مشاوره مشاوره سلامت روان مددکاری دانشگاه علامه


( ۲ )

نظر شما :