با حضور اعضای هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد؛
کارگاه رهیافتهای نوین در تعاملات دانشگاهی (خودتنظیمی و خودآگاهی)

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، این کارگاه روز دوشنبه، 8 اردیبهشتماه 1404 به همت مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه علامه طباطبائی و با حضور دکتر روحاله کریمی، استاد دانشگاه نیروی انتظامی (پلیس)، برای اساتید و کارشناسان دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.
در ابتدای کارگاه، دکتر کریمی با نگاهی دقیق به اصول روانشناسی تربیتی، تفاوت میان «ارتباط» و «تعامل» را توضیح داد. وی ارتباط را بهعنوان فرایندی مستقیم و انتقال پیام تعریف کرد و تعامل را فرایندی پیچیدهتر و پویا دانست که در آن هر دو طرف درگیر، نقش فعالی دارند. این نگاه بنیادین به مفاهیم، زمینهای برای تأکید بر اهمیت خودتنظیمی در تعاملات انسانی ایجاد کرد.
یکی از بخشهای مهم کارگاه به چالشهای موجود در تفاهم میان استاد و دانشجو اختصاص یافت. دکتر کریمی با اشاره به تفاوتهای جهان فکری میان این دو گروه، بر تأثیر این تفاوتها بر سوءتفاهمها و مشکلات ارتباطی تأکید کرد. این بخش بر ضرورت خودآگاهی در فهم دیدگاههای متقابل و مواجهه نقادانه با مسائل در محیطهای آموزشی تأکید داشت.
در ادامه، دکتر کریمی راهکاری برای انتقاد سازنده معرفی کرد و از فرمول «پنج نکته مثبت، یک نکته منفی و یک نکته مثبت دیگر» در تبیین و نقد سازنده نام برد. وی تأکید کرد که این روش، علاوه بر تقویت روابط انسانی، مانع تخریب یا ایجاد تنش میشود و میتواند الگویی برای تعامل سازنده باشد.
تحلیل اجزای ارتباط غیرکلامی مانند لحن، کلام و زبان بدن، از دیگر بخشهای کارگاه بود. دکتر کریمی اهمیت هماهنگی میان مغز منطقی و مغز عاطفی را در تعاملات انسانی بررسی کرد و نشان داد که این هماهنگی چگونه میتواند تعاملات دانشگاهی را بهبود بخشد. همچنین، مفهوم تعاملات انحرافی و آسیبهای ناشی از سوءاستفادههای ارتباطی مورد بررسی قرار گرفت. پیشنهادهای مطرح شده در این بخش، بهطور مستقیم به بهبود خودتنظیمی و ارتقای کیفیت ارتباطات در محیطهای آموزشی مرتبط بودند.
در بخش پایانی، دکتر کریمی به نقش مهارتهای ارتباطی در مدیریت هیجانات و حل چالشهای روانشناختی میان دانشجویان و اساتید پرداخت. وی توضیح داد که شناخت صحیح از مغز منطقی و مغز عاطفی، ابزاری قدرتمند برای ایجاد ارتباطات اثربخش و عمیقتر میان این دو گروه است. تکنیکهای ارائه شده در این کارگاه، به اساتید کمک میکند تا کیفیت تعاملات خود با دانشجویان را ارتقا دهند و به محیطی پویا و پرثمر دست یابند.این کارگاه آموزشی فرصتی طلایی برای اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی بود تا ضمن ارتقای دانش و مهارتهای خود در حوزه ارتباطات، به درک بهتری از نیازها و چالشهای دانشجویان برسند و مسیر آموزشی مؤثرتری را برای آینده رقم بزنند.
نظر شما :