اعطای بیش از 43 میلیارد ریال وام به دانشجویان
رحمانی سرپرست اداره خدمات و رفاه دانشجویان دانشگاه: در نیمسال گذشته بیش از 3000 مورد وام با اعتبار بیش از 43 میلیارد ریال به دانشجویان عزیز اعطا شده است.
سرپرست اداره خدمات و رفاه دانشجویان دانشگاه در مصاحبه با بخش خبری سایت معاونت دانشجویی عملکرد و خدمات اداره خدمات و رفاه دانشجویان در نیمسال دوم 98-97 را بدین شرح ارائه داد:
خدمات ارائه شده در نیم سال گذشته توسط این اداره در 5 دسته خلاصه می شود:
یکی از مهمترین خدمات این اداره، ارائه تسهیلات رفاهی به دانشجویان در قالب وام های شهریه، تحصیلی، مسکن، تغذیه، تحصیلی ویژه دکتری، ضروری و ... است که در نیمسال گذشته بیش از 3000 مورد وام با اعتبار بیش از 43 میلیارد ریال به دانشجویان عزیز اعطا شده است.
دومین دسته، ارائه خدمات در قالب کار دانشجویی است که معاونت دانشجویی دانشگاه در راستای افزایش مشارکت دانشجویان در امور دانشگاه و حمایت و ایجاد موقعیت برای کسب تجربه دانشجویان اقدام به ارائه این خدمت می کند. در نیمسال دوم سال 98-97 در مجموع بیش از 380 دانشجو در سطح دانشگاه با اداره رفاه دانشجویان در قالب کار دانشجویی همکاری داشتند.
دسته سوم خدمات که به تازگی از طریق اداره رفاه ارائه می گردد، ارائه خدمات کنسولی - رفاهی به دانشجویان غیر ایرانی است. این اداره با هماهنگی سایر ادارات حوزه مدیریت دانشجویی پیگیر کیفیت خدمات رفاهی ارائه شده به دانشجویان غیر ایرانی است. امور کنسولی این دانشجویان نیز از طریق کارشناسان این اداره و با هماهنگی سازمان امور دانشجویان انجام می پذیرد. در نیمسال گذشته حدود 300 دانشجو ی غیر ایرانی در دانشگاه مشغول به تحصیل بوده اند. از دیگر خدمات قابل ارائه به دانشجویان غیر ایرانی پیگیری انعقاد قرارداد با سازمان بیمه سلامت است که در نیمسال گذشته تعداد 100 نفر از این دانشجویان با ارائه مدارک، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.
یکی دیگر از فعالیت های مهم و تاثیرگذار اداره رفاه دانشجویان، انجام امور مربوط به تسویه حساب فارغ التحصیلان است که این فرایند بدین شرح انجام می گیرد: بعد از انجام امور آموزشی و فارغ التحصیل شدن دانشجویان، پرونده دانشجو از لحاظ میزان بدهی، انجام امور تسویه حساب و صدور دفترچه اقساط توسط این اداره مورد بررسی قرار گرفته و از طریق مکاتبات اداری نتیجه بررسی به مدیریت های خدمات آموزشی یا تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارسال می گردد؛ لازم به ذکر است در نیمسال گذشته بیش از 2400 مورد نامه نگاری در این زمینه انجام پذیرفته است.
و در نهایت بیمه حوادث دانشجویان که با پیگیری های صورت گرفته توسط معاونت دانشجویی دانشگاه تمامی دانشجویان دانشگاه تحت پوشش بیمه حوادث دانشجویان قرار گرفته اند.
رحمانی نحوه استفاده دانشجویان از بیمه حوادث دانشجویان را بدین نحو تشریح کرد:
دانشجویانی که در محیط های دانشگاهی مانند دانشکده ها و خوابگاه ها دچار حادثه می شوند با تکمیل گزارش (فرم الف یا در صورت بستری شدن ارائه گزارش بیمارستان) و ارائه مدارک ( تمامی مدارک واریزی، دستور پزشک و مدارک پزشکی) و ارسال آن به اداره رفاه دانشجویان، می توانند هزینه های خود را از شرکت بیمه طرف قرارداد دریافت نمایند.
در ادامه رحمانی مهمترین برنامه های اداره خدمات و رفاه دانشجویان در ابتدای نیمسال آینده را در چهار حوزه دسته بندی نمود:
غیر از انجام وظایف جاری و معمول مانند انجام فرایند تسویه حساب دانشجویان فارغ التحصیل، در حوزه تسهیلات رفاهی و وام ها از مهرماه ثبت نام آغاز و پس از بررسی، فهرست دانشجویان جهت پرداخت وام به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می گردد. این نوع وام ها پس از تائید صندوق در طول نیمسال و به مرور زمان پرداخت می شود.
یکی دیگر از اقدامات این اداره در نیمسال آینده برگزاری گردهمایی سفیران خدمت (تقدیر از برترین های کار دانشجویی در سال تحصیلی 98-97) در دانشگاه است. این گردهمایی که مقدمات آن با حمایت های معاون و مدیر محترم دانشجویی دانشگاه و در راستای انگیزه بخشی و افزایش ارتباطات و کارآیی دانشجویان مشغول به کار دانشجویی شکل گرفته است، در آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد.
رحمانی همچنین در خصوص طولانی شدن فرایند پرداخت حق الزحمه کار دانشجویی افزود:
بعد از اتمام کار و ارسال لیست تائیدیه انجام کار دانشجویی، کارشناسان اداره رفاه قراردادهای دریافتی را بررسی و پس از تائید، قراردادهای حوزه های ستادی را به امور مالی معاونت دانشجویی و قراردادهای دانشکده ها را به مسئولین امور دانشجویی دانشکده ارسال می نمایند.
سرپرست اداره خدمات و رفاه دانشجویی ضمن پوزش از دانشجویان محترم گفت به اطلاع می رسانیم که در اردیبهشت ماه سال جاری حق الزحمه دانشجویان شاغل در حوزه های ستادی واریز شده ولی متاسفانه حق الزحمه مربوط به دانشکده ها با توجه به پیگیری های صورت گرفته به دلیل مشکلات مالی دانشگاه کماکان به طور کامل پرداخت نگردیده است.
پیگیری برای افزایش تعداد دانشجویان غیرایرانی تحت پوشش بیمه سلامت
از آنجا که بیمه دانشجویان غیرایرانی نیز در حوزه خدمات و رفاه دانشجویان مورد پیگیری قرار می گیرد باید به این نکته اشاره کنیم که درخصوص بیمه سلامت دانشجویان غیر ایرانی با توجه به محدودیت 100 نفره برای تحت پوشش قراردادن دانشجویان، نامه نگاری هایی با مدیر کل محترم دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان پیرامون افزایش این سهمیه به بیش از 200 نفر صورت گرفته است و در شهریور ماه پیگیری ها برای عقد قرارداد صورت خواهد گرفت.
همچنین مدیریت امور دانشجویی دانشگاه جهت تسریع فرآیند تسویه حساب دانشجویان، از سال 93 اقدام به اسکن پرونده های فیزیکی دانشجویان و الکترونیکی سازی بایگانی نموده است که این مهم با پیگیری مدیران محترم و تلاش همکاران بایگانی اداره رفاه دانشجویان در تابستان امسال به اتمام خواهد رسید.
ایشان در پایان از تلاش های کارشناسان محترم شاغل در ستاد اداره خدمات و رفاه دانشجویان، مسئولین محترم امور دانشجویی دانشکده ها، مسئول محترم بایگانی اداره رفاه و همچنین از حمایت های معاون محترم دانشجویی و مدیر و معاون مدیر محترم دانشجویی و روسای ادارات مدیریت دانشجویی برای رسیدن به اهداف اداره خدمات و رفاه دانشجویان قدردارنی نمود.
نظر شما :