برگزاری پنجاه و یکمین گردهمایی مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در دانشگاه علامه طباطبائی

۰۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۴۷۳ امور دانشجویی اخبار معاونت تربیت بدنی
تعداد بازدید:۱۶۴۲
برگزاری پنجاه و یکمین گردهمایی مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در دانشگاه علامه طباطبائی
برگزاری پنجاه و یکمین گردهمایی مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در دانشگاه علامه طباطبائی

پنجاه و یکمین گردهمایی مدیران تربیت بدنی با حضور مجتبی صدیقی، معاون محترم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسین سلیمی، رئیس محترم دانشگاه علامه طباطبائی، محمد حسین علیزاده، مدیر کل محترم تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان و جمعی از مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور روز شنبه مورخ 2 شهریور 1398 در سالن همایش های دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این گردهمایی ابتدا جناب آقای دکتر سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ضمن خوش آمد گویی به میهمانان گفت شاهد مدیران پرتلاشی هستیم که دست مایه طنزهای ناجوانمردانه اند و با این وجود در کار خود موفق هستند.

وی افزود: مرزهای بین دانش ها به تدریج برداشته می شود و دانش های جدید بر یکدیگر تاثیر گذارند ‌و نمی توان آن ها را جدا از یکدیگر دانست. در پدیده های اجتماعی از جمله مدیریت و سیاست گذاری دانشگاه نمی توان به صورت جداگانه برنامه ریزی کرد.

سلیمی خاطرنشان کرد: حوزه تربیت بدنی با حوزه پژوهشی و فرهنگی باید ممزوج باشد و بدون تربیت بدنی، بخش های دیگر دانشگاه دچار خلل می شوند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در عرصه آموزش شاهد افت تحصیلی دانشجویان هستیم و دانشجویان به رشته هایی وارد می شوند که علاقه ندارند؛ حتی حدود ۲۰ درصد دانشجویان ورودی دانشگاه ها به مشکلات روحی و روانی دچار هستند. دانشجویان دچار بی حوصلگی هستند که منجر به تقلب های پژوهشی می شود؛ همچنین در عرصه فرهنگی با اعتراض دانشجویان مواجه هستیم.

به گفته رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، دانشجویان دچار عزلت شده اند و تربیت بدنی می تواند مشکل گشا باشد. بنابراین، در حوزه تربیت بدنی یک برنامه مستمر، دائمی و بی وقفه باید با برنامه روزانه دانشجویان آمیخته شود.

ورزش همگانی و ورزش قهرمانی جدا شدنی نیستند

دکتر سلیمی با بیان اینکه ورزش همگانی و ورزش قهرمانی جدا شدنی نیستند گفت ورزش همگانی و ورزش قهرمانی باید به صورت مستمر پیگیری شوند.
وی اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه ها برای نخستین بار در سال های اخیر حضوری فعال برای حل مشکلات کشور دارند و دانشگاه ها در این زمینه موفق عمل کرده اند.

در ادامه این برنامه دکتر صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اظهار داشت: سال گذشته با وجود محدودیت‌های مالی کاروان کیفی به مسابقات یونیورسیاد را اعزام کردیم که توانستند ۱۷ مدال را از آن خود کنند.

وی با بیان اینکه در سال جاری المپیاد ورزش همگانی دانشجویان کشور برگزار شده است؛ افزود: دانشگاه‌ها با وجود کمبودها سعی می‌کنند در حوزه ورزش پیشگام باشند.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: از سال گذشته بیش از ۷۰ پروژه در حوزه ورزش در دستور کار قرار گرفته است که ۳۱ پروژه افتتاح شده است، ۲۱ پروژه نیز در حال انجام است و انتظار می‌رود که ۶ پروژه دیگر با شروع سال تحصیلی افتتاح شود.

صدیقی گفت: در سال جاری ساخت ۲۰ پروژه زمین چمن و ۲۵ زمین روباز با کف‌پوش را در دستور کار داریم، اداره کل تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اداره عمرانی این وزارتخانه هماهنگی‌های لازم در اجرای پروژه‌های عمرانی را دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۹ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه ورزش دانشگاهی اخد کرده‌ایم افزود: در سال جاری این اعتبار به ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که ساخت ۶ استخر و تعدادی سالن ورزشی را در دستور کار داریم.

رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص توسعه فضای ورزشی دانشگاه‌ها عنوان کرد: با وجود مشکلات اقتصادی سعی کرده‌ایم به این حوزه آسیبی وارد نشود. همچنین پروژه تاسیس و راه‌اندازی مراکز مشاوره تندرستی در تمامی دانشگاه‌ها را در دستور کار داشته‌ایم.

صدیقی با تاکید بر توسعه فعالیت‌های نشاط‌آور در دانشگاه‌ها ادامه داد: برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای ورزشی باید در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گیرد. همچنین باید از فعالیت‌های داوطلبی حمایت شود. در المپیادها شاهد تلاش دانشجویان برای برگزاری این برنامه‌ها بودیم.

امسال اعتبارات فرهنگی و تربیت بدنی ادغام شده است

وی خطاب به مدیران تربیت‌بدنی خاطر نشان کرد: در سطح دانشگاه‌ها از اعتبارات حوزه تربیت‌بدنی حفاظت کنند چرا که امسال اعتبارات فرهنگی و تربیت بدنی ادغام شده است. در ساختار سازمان امور دانشجویان بحث خدمات تغذیه و سراهای دانشجویی دانشگاه ها ممکن است نظارت بیشتری داشته باشند اما می‌خواهیم حوزه تربیت بدنی وظیفه اصلی دانشگاه‌ها باقی بماند.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات دانشگاه‌ها در جذب خیرین حوزه ورزش پیشگام باشید؛ غیر از دانشگاه‌های دولتی وزارت علوم، دانشگاه‌های پیام نور، علمی و کاربردی و فرهنگیان نیز ذیل نظام آموزش عالی فعالیت‌های ورزشی هماهنگی داشته باشند.

صدیقی ادامه داد: مشکلات روان شناختی دانشجویان و تلاش مدیران تربیت‌بدنی با یکدیگر در ارتباط هستند، مقام معظم رهبری روز چهارشنبه گفتند (رزمندگان جنگ اقتصادی تولید کنندگان هستند)، به نظر ما هم مدیران تربیت‌بدنی رزمندگانی هستند که با رخوت و افسردگی دانشجویان در جنگ هستند؛ در ۶ سال اخیر فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه تربیت‌بدنی راضی کننده است.

دیگر سخنران این برنامه جناب اقای علیزاده مدیر کل اداره تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان با اشاره به توسعه زیر ساخت های ورزشی دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: از سال گذشته تاکنون ۷۰ پروژه با حدود ۱۰۰ هزار متر مربع بنا در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

وی گفت: در بسیاری مواقع امکان اجرای پروژه های ورزشی نداشتیم که نیازمند همفکری و هم افزایی در این عرصه هستیم.
مدیرکل کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: ۷۰ درصد عوامل اجرایی المپیاد ورزش های همگانی دانشجویان در دانشگاه های همدان و الزهرا دانشجویان فعال هستند و در این المپیادها چهار هزار دانشجو شرکت کردند.

علیزاده با بیان اینکه برای ورزش دانشگاهی هیچ ماموریتی ابلاغ نشده است افزود: در حوزه ورزش دانشگاهی خواستار انعکاس فعالیت های این اداره کل در سطح دانشگاه ها هستیم و در حال حاضر هیچ ماموریتی در عرصه ورزش کشور نداریم.

سرانه مشارکت دانشجویان در رویدادهای ورزشی دانشگاه ها ۲۰۰ هزار نفر است

وی با اشاره به توسعه زیر ساخت ورزشی دانشگاه های سراسر کشور خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون ۷۰ پروژه با حدود ۱۰۰ هزار متر مربع بنا در دستور کار داریم و خواستار مشارکت دانشجویان هستیم. همچنین سرانه مشارکت دانشجویان در رویدادهای ورزشی دانشگاه ها ۲۰۰ هزار نفر است که امیدواریم در سال جاری این سرانه افزایش یابد.

مدیر اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: پروژه تندرستی در تمام دانشگاه های کشور انجام شد و در سه ماه ابتدایی سال جاری شاهد پروفایل تندرستی از دانشجویان سراسر کشور بودیم.

 

 پس از پایان مراسم افتتاحیه مدیران تربیت بدنی به چندین کارگروه تقسیم شده و به بحث و بررسی پرداختند و برنامه با پرسش و پاسخ  توسط کارگروه ها انجام پذیرفت.

 


نظر شما :